Dec 17, 2009

Sahabat..

Sahabat: bagiku.. amat penting.. aku tiada siapa tanpa sahabat.. sahabat umpama matahari bagiku.. yang akan sering menyinari hidupku.. kadang2, aku mengabaikan perasaan mereka.. tanpa ku sedari, mereka terluka.. kenapa aku tak mampu menjadi sahabat yang baik.. hmm.. aku akui aku tidak sempurna.. sering melakukan kesilapan.. aku juga akui, aku tidak seperti orang lain.. yang mempunyai ramai sahabat seperjalanan yang setia.. kadang2..aku cemburu.. tapi aku tak dapat jadi seperti mereka.. apa yang ku harapkan ialah.. sahabatku ini walaupun tidak ramai.. tapi sentiasa ada untukku.. aku pun akan buat yang sama seperti itu.. aku gembira sekiranya mereka gembira.. dan aku tau sahabat aku sgt setia padaku.. terima kaseh sahabat..
*
*
"Seseorang itu atas agama (perjalanan) rakannya, maka hendaklah diperhatikan siapa yang harus dipilih sebagai teman/rakan"

Antara panduan memilih sahabat:

  1. Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, dia akan membantu mengusahakan pertolongan itu sedaya upayanya.
  2. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan daripadamu, dia akan menghargainya.
  3. Jika engkau membuat bakti kepadanya pasti dia akan melindungimu.
  4. Jika engkau berdua berselisih faham, dia akan mengalah untuk menjaga ikatan persahabatan itu.

No comments: