Aug 5, 2010

to avoid

arini aku belajar beberapa perkara tentang kehamilan. melalui penceritaan beberapa orang kawan, so aku dapati ade beberapa perkara yang aku perlu avoid semasa hamil ni. ade beberapa perkara yang aku buat sebelum ni n today i promise to avoid these things. Mama to-be kena avoid:

Minum ais. Menurut K.Dana (2010) haha poyo siot letak refrence, ais akan menjadikan urat-urat badan kite akan jadi tegang. bile urat tegang badan akan jadi stress. dan kesan jangka panjangnye: akan menyukarkan kite meneran semasa beranak. bile badan terlalu stress, semasa meneran badan jadi tak larat sebab keras. ok.. bagi aku walaupun tidak terlalu saintifik tapi aku rase logik sb compare to when we drink hot water, memang aku rase badan akan lebih lega. so from now, i'll try to avoid ice. done! (but is ice-cream including thing i should avoid??huhuhu)


Kopi @ Nescafe. Yang ni agak sukar untuk aku avoid sebab sejak dulu aku suke minum nescafe. kalo turun breakfast kat ofis, memang aku berbelah bagilah nak order ape. kalo order teh cam tak best. then bile tgk orang minum nescafe, terliur aku. tapi buat masa ni memang aku dah kurangkan minum nescafe. 1 minggu dalam 2-3 kali je aku minum. light nescafe. ok kot. nescafe ni tak bagus untuk bby development sebab mengandungi caffeine. caffeine adalah agen diuretik (yang menyebabkan kite akan asik terkencing), so ini akan menyebabkan nutrient yang sepatutnye diterima oleh baby berkurang. caffeine tu menyebabkan nutrient x sempat diserap bby sb air dalam badan kite dah dibuang dengan cepat. then will effect baby's overall fatal development.


Kicap. aku sangat suke makan kicap. makan nasi lemak pun dengan kicap. memang mavlesla. menurut K.Dana (2010) lagi, kicap akan membuatkan baby gelap.. hmm.. x sure.. tapi akan cube avoid jugaklah sb nak baby yang chomel puteh gebu walaupun aku x puteh sangat pn apatah lagi papa nye. wawa..


dan antara nasihat yang aku terima berkaitan dengan mengandung ialah:
  • kalau boleh pakai stokin supaya aku tak sejok dan ade kaitan dengan urat tegang.
  • kemudian, dalam bln ke-7 kena berlenggang. berlenggang ni mengurut badan supya urat2 longgar dan urutan supaya posisi baby normal
  • jangan terlalu takut fikir macam mana nak bersalin sebab takut nanti kite leh pengsan semasa nak bersalin..wawawa..(pengalaman k.dana)

buat masa ni, ni sahaja nasihat yang aku terima.. aku akan catatkan lagi kalo ade ape2 maklumat..

p/s: minggu depan nak scan bby lagi.. mama tak sabar nak jumpe baby ari isnin depan.. c u baby..=)

1 comment:

baluke said...

aku gelap ye mimie...siap ko nnt