Oct 29, 2009

Mencari kebenaran dlm permakanan


Pagi ini: aku terfikirkan sesuatu.. tentang MSG: monosodium glutamat: perisa tambahan dalam makanan..

[*] hmm.. sejak akhir2 ni aku concern terhadap diet makanan-ku.. aku mencari makanan yg sedap tp at de same time aku still dpt menjaga kesihatan-ku.. kebiasaanya aku akan menikmati makanan dan cube mencari rahsia kelazatan makanan tu.. benda yg selalu aku terfikir adalah MSG!! hmm..MSG mmg akn menyedapkan makanan..

[*] semasa menunggu burger dimasak tengahari td..aku bertanya pd intan..


me-mie: intan..ape side effect MSG ek?

intan: kalo berlebihan sgt..nt rambut kite gugur..

me-mie: lg intan??..die memberikan chronic effect pd manusia

intan: ade effect pd hati..

me-mie: owh..bahaya gak ek..hmm..


[*] hmm..dulu ms sekolah2 mmg aku selalu diingatkan jgn mkn megi terlalu byk..nt rambut gugur..then bila meningkat dewasa..aku dh terlupa ape side effect die..ngeh3..smpailah bile tunang-ku menyarankan aku utk menjaga bdn-ku yg semakin meningkat ini..huhuhuhu..

[*] then bermulalah lembaran baru dlm hidup-ku..aku mencari jln terbaik utk makan makanan yg sedap tnpa memberi kesan buruk pd diriku..kebelakangan ini aku sering memasak..aku cube mendapatkan formula utk menghasilkan makanan yg sedap dan sihat..

[*] pernah aku memasak nasi goreng then membuat analisis dgn menjamah kwn-ku bekalanku itu..nasi gorng tu dimasak tnpa MSG..hanya bahan2 asli seperti bawang, sedikit garam, cili.. then sudah ku agak..ianya kurang terasa..hehehehe.. mybe aku xpandai memeasak kot..hehehe..tp aku akan belajar..byk lg yg perlu aku belajar..

[*] aku masih lg mencari formula masakan yg sedap..mencari bahan perasa asli yg aku boleh gunakan..aku nk masak something yg boleh rasa sesedap masakan yg menggunakan MSG..yea2..aku nk buat experiment masakan..hehe

No comments: